tiistai 7. kesäkuuta 2016

Työharjoittelu 6.6

Tänään oli ensiksi Scaniaan kytkinremontti. Pakoputken välipätkä pois, kardaani irti ja kannattaa sitoa esim nippusiteellä ristikko ettei tipu, hytti kipata ylös, öljyletkut, sähköjohdot, vaihteensiirtäjät kytkimen työsylinteri ja kaikki muu roina pois edestä. Sitten avataan vaihteiston kannatin pultit ja nostetaan vaihdelaatikko pois. Sitten vaan kytkinasetelma pois, vauhtipyörä pois koska tähän vaihdettiin myös kampiakselin takastefa. Tarkistettiin vielä ettei vauhtipyörässä ole liikaa heittoa koska siinä näytti vähän olevan. Hyvä oli eikun vaan paikalleen ja kiristetään momenttiin uusilla pulteilla. Sitten uusi kytkinasetelma paikalleen.



Sitten vaihdoin kytkimen haarukkaan uudet laakerit ja laitoin haarukan paikalleen ja uuden painelaakerin.


'
Sitten vaan laatikko paikalleen kytkimen työsylinteri, vaihteensiirtäjät paikalleen yms kaikki letkut johdot mitä on irroitettu niin takaisin paikalleen. Sitten kipataan hytti takaisin alas ja ruvetaan testailemaan kuinka kytkin toimii/onko järjestelmässä ilmaa.

Sitten vaihdoin yhteen perävaunuun kaksi rengasta koska kulutuspintaa oli enään vähän.


'


Sitten tuli Volvo ilmastoinnin lauhduttimen vaihtoon koska entinen lauhdutin vuoti ja kokojärjestelmä oli jo tyhjä. Ensiksi piti vähän purkaa maskista osia jotta pääsi vaihtamaan lauhdutinta. Sitten vaan uudet tiivisteet ja uusi lauhdutin paikalleen ja puretut osat paikalleen.


Vanha lauhdutin





Sitten ilmastoinnin huoltolaitteella alipaineella kuivataan järjestelmä. Sitten oikea määrä kylmäainetta r134 (tässä tapauksessa 1250g) sitten öljyä ja uv väriä. Sitten huoltolaite tarkistaa järjestelmän tiiveyden. Sitten pitää syöttää muutamia lämpötiloja koneeseen ja laite tulostaa kuitin ja huolto on valmis.

Tiistaina 7.6 eiollut hallissa hommia joten kirjoittelin tätä blogia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti