maanantai 20. kesäkuuta 2016

Työharjoittelu 13.6-17.6

En ole muistanut oikein kirjoitella tätä blogia kun on ollut niin paljon kiirettä töissä ja vapaa-ajalla...

Mutta viimeviikon hommia muistan vielä joitain niin kirjoitan tähän ne mitä muistan!

Maantaina oli heti aamusta kärrin laittelua en muista mitä kaikkea siihen piti tehdä ainakin jousen alapää"lautanen" vaihtaa se oli ajettu johonkin kiveen tms...


Vanha jousilautanen


ja uusi paikoillaan

Rasvasin myös perävaunun kääntöpöydän se on helppo homma kärrin etuosassa on rivi nippoja kaikkiin sen verran rasvaa että näkyy että sitä rupeaa kääntöpöydästä tursuamaan


Yksi perävaunun parkkivalo oli särkynyt, varmaan osunut joskus johonkin hain hyllystä uuden kytkin sen oikein ja rupesin akkukärrin kanssa katsomaan että kytkin johdot varmasti oikein ja valo palaa:D 


Mutta kärrissä ei palanut melkein mitkään valot vaikka pistoke oli kärrissä oikein ja sitten katsoin olisiko pistokkeesta irronnut tai katkennut johtoja ja sieltä oli katkennut maajohto. Pistokkeen ruuviliitokset oli ruostunut kiinni joten piti laittaa uusipistoke. 

Pistoke on 15 napainen ja kaikki johdot pitäisi saada oikeille paikoille vielä ":D" mutta homma on helppo kun katkaisee vanhasta pistokkeesta kaikki johdot ja katsoo siitä oikean järjestyksen.



Sitten katsoin että valot palaa, yksi jarruvalo poltin piti vaihtaa.

Sitten etsin ilmavuodon perävaunusta ja syynä oli vuotava EBS-releventtiili. Siihen tilattiin korjaussarja jossa oli tiivisteitä siihen. Se tuli tiistai aamuna ja vaihdoin sen mutta vuoto ei silti loppunut, eli siihen joutuu vaihtamaan kokoventtiilin.

Sitten alkoi todella iso urakka missä menee todennäköisesti noin kaksi viikkoa... Eli siis vanhasta autosta pitäisi ottaa päällirakenne (pönttöauto) ja siirtää se kokonaan uuteen autoon. Hommaa on aivan valtavasti sillä apurunko hydrauliikat yms ei mene todellakaan heittämällä paikalleen.


Vanha auto vanhalla päällirakenteella, pönttö oli jo keritty irroittaa sillä välin kun olin laittamassa kärriä, jotain hydrauliikkaa oli myös purettu jo


Sitten pitää ruveta irroittelamaan rungosta hydrauliikkaa, apurungon lappujen pultit irroittaa rungosta jne että saadaan apurunko nostettua irti.  



Kaikkea en muista mitä tehtiin koska tämä on sen verran vaativa homma että tässä oli muitakin tekemässä ja minulla oli muitakin töitä välillä. Vielä samana päivänä saimme päällirakenteet irti vanhasta autosta ;D 




Uusi auto päällirakennetta odottamassa


Vanhasta autosta piti ottaa myös esim hydrauliikka säiliö, kompressori, hydrauliikka pumppu, pikkukardaani jne irti koska ne tulevat uuteen autoon

Sitten nostettin apurungosta loput hydrauliikat irti ja sitten piti ruveta irroittamaan kaikki vanhat laput irti yms kiinnikkeet ja tässähän riitti hommaa koska kaikki oli hitsaamalla kiinnil...


Sitten kun oli sen verran metallia silvottu pois että apurunkoa mahtui sovittamaan paikalleen käytettiin sitä paikallaan ja katsottiin mistä pitää hioa maalit pois että laput saadaan hitsattua paikalleen apurunkoon.





Sillä välin kun toinen asentaja hitsaili apurunkoa niin minä tein muita juttuja mitä vain pystyi tehdä.


Esim ilmaletku piti vetää ylimääräinen taakse laittaa kompuran johdot akulle jne en muista todellakaan kaikkea enää kun en oikein kerennyt kirjoittaa tätä blogia milloinkaan. 

Oli minulla muitakin töitä viikolla paljon niistäkään en muista kaikkea esim perälaitanostimen sylinterin vaihto, kytkin tehostin vaihto , ilmastointihuolto yms...


 Hirveästi ei tarvinnut seisoskella ilman tekemistä välillä tietysti oli välejä ettei minulla ollut mitään tekemistä. Kuviakaan en kerinnyt juuri ottaa muulloin kuin aamulla ja töiden jälkeen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti