maanantai 20. kesäkuuta 2016

Työharjoittelu 20.6

Tänään jatkoin loppuun perälaudan sylinterin vaihdon minkä aloitin perjantaina mutta en saanut sitä silloin valmiiksi sillä siihen piti hakea yksi mutteri ja tiivisteitä mutta niitä ei saanut silloin perjantaina enään.

Eli tämäkin homma oli aika simppeli ensiksi perälautaan oikeaan kohtaan pukki alle (nostosylinteri vaihdettiin pukki alle siksi ettei lauta valu alas) letkut irti, sitten mutterit auki ovat aika tiukassa iso lenkki avain ja vasaralla lyödään avaimen päähän että aukeaa. sitten ensin ylätappi irti lyömällä se lähti suht nätisti mutta alatappi oli todella tiukassa sitä piti lämmittää pillillä sitten lyödä isoimmalla lekalla mikä löytyi noin 100 iskua jotta tappi lähti irti sitten vaan vanha sylinteri pois.

Tapit oli aika huonossa kunnossa putsasin ne smirgelissä teräsharjalaikalla puhtaaksi sitten laitoin niihin kevyen kerroksen vaseliinia ja ensin alatapin ja sylinterin paikalleen ja letkut kiinni ja tiukkaan kiristää sitten piti saada yläpää oikeaan kohtaan että sai ylätapin kiinni tämä tapahtui siten että napeista joista liikutetaan perälautaa painettiin nostoa niin sylinteri liikkui ylös. Sitten piti vähän rengasraudolla kangottaa sillä perälauta oli hiukan vinoon valunut sitten vaan ylätappi paikalleen kiristetään molemmat mutterit tiukalle. Suojakumi kääntää (kondenssivesireikä alaspäin) säätää sylinteri oikean pituiseksi ja lisätä hydrauliikka öljyä.

Sitten oli s-huolto scaniaan ja MAN-merkkinen auto tuli rasvattavaksi (perälauta, olkatapit). Sitten olin apuna päällirakenne urakassa. Maalasin esimerkiksi apurungon etuosan koska sitä piti jatkaa metallipalkeilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti