sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

Työharjoittelu 8.7

Aamusta rupesin vaihtamaan viljakärriin kahdelle ensimmäiselle akselille jarrupaloja. Ensimmäisenä spärrä-venttiilistä jarrut pois. Akselipalkista ilmaan renkaat pois, sitten satulan takana olevasta kehintä akselista johon laitetaan adapteri väliin, avataan sen verran että männät menee tarpeeksi sisään jotta vanhat palat saa pois ja uudet mahtuu sisään. 

Välissä on siksi adapteri koska jos esim kehinnät ovat jumissa niin sen akselin boorit ei hajoa vaan välissä oleva adapteri hajoaa.

 Ja heti ensimmäinen satula oli kehinnästään jumissa, eli jarrukello irti ja jarrukilpi irti jotta mahtuu pulttikoneella avaamaan satulan pultit ja sitten vaan varovasti nostaa satulan pois koska se on aikas painava ettei hajota sitä. 


Jarrukello


Adapteri


Kehintä


Ensimmäinen jumissa oleva satula, tähän tulee maanantaina kokonaan uusi satula tilalle.

Sitten ensimmäisellä akselilla oikealla puolella purin sieltä jarrupalat pois, se satula oli kunnossa.


Kaikki osat ei näy kuvassa mutta siis siinä on semmoinen pidäkelevy jarrupalojen päällä se lähtee kun ottaa tapista sokan ja prikan pois ja lyö tapin irti sitten levy lähtee pois ja palat lähtee nostamalla pois.


Sitten rupesin toiselta akselilta avaamaan jarruja siellä oli molemman puolen satulat jumissa, mutta näissä kehinnät pelasi olivat vain liuista jumissa. Eli siis satulat pöydälle ja kunnostukseen.



Eli siis satulasta purettiin liukutapit ja liukuhelat pois siihen tehdyllä ulosvetimellä ja samalla laitteella laitettiin uudet liukuhelat paikalleen sitten rasvat uusiin liukutappeihin ja liukutapit paikalleen ja uudet iäkset paikalleen kumpaankin satulaan. En ollut ennen kunnostanut näitä kuorma-auton jarrusatuloita ja nämä ovat vähän erilaiset kuin henkilö-auton joten siinä meni vähän pidempään ja toinen asentaja neuvoi toisessa satuloista.


Kunnostettu satula jossa uusi iäs.

Sitten laitoin toiselle akselille satulat, jarrukellon ja jarrukilven kiinni. Kaikki tiukalle pulttikoneella että eivät itsekseen tipu. Sitten uudet palat paikalleen ja renkaat paikalleen.

 

Jarrupaloja oli hyllyssä vain yhdelle akselille mutta ykkösakselille tulee uudet palat maanantaina ja uusi satula.

Sitten vaihdoin kolmosakselilta oikealta puolelta huonoksi kuluneen renkaan pois, se oli vararenkaaana koska siitä oli räjähtänyt rengas. Otin hajonneen renkaan työkalulaatikosta ja laitoin vararenkaan sinne ja uuden paikalleen.


Jysähdys oli särkenyt myös lokasuojan.

 

Laittelen siihen maanantaina uuden ja myös ykkös akselilla oli oikealla puolella hajonnut lokari.

Yhdestä autosta piti abs-anturia käydä hakkaamassa syvemmälle kun siinä paloi abs valo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti